dimarts, 13 de juliol de 2010

"The Shining" inspira la imatge del 43è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya


Els nens sempre han tingut un paper inquietant en el gènere del terror. La seva presència fràgil, vulnerable, una mirada que va més enllà de la simple funció orgànica...
Doncs res, que aquestes dues nenes ens faran estremir des d'ara i fins al proper 17 d'octubre, quan acabi una nova cita amb la por.
El disseny és obra de l'agència creativa China amb Art&Maña. Diuen que «The Shining» és plena d'imatges transcendents i que això els ho ha posat fàcil a l'hora de definir el que mostraria el cartell.
Tot això i més ho hem sabut durant la presentació oficial de l'edició 2010. Una edició que, per cert, obrirà també una nova temporada del nostre estimat CinEurop.
Roda de premsa completa :

Tot seguit, podeu llegir la nota de premsa completa gràcies a:
Departament de Premsa / tel. +34 93 811 22 32 / premsa@sitgesfilmfestival.com
SITGES 2010 - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
EL RESPLANDOR INSPIRA SITGES 2010

El resplandor (The Shining) celebra 30 anys i la 43 edició de SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que tindrà lloc del 7 al 17 d’octubre, li vol retre homenatge amb la imatge del cartell oficial d’enguany. El resplandor (1980), de Stanley Kubrick, és una de les poques pel·lícules de terror d’un caràcter clàssic indiscutible que es manté amb el pas del temps, anant més enllà del gènere i del propi director.

L’agència creativa encarregada del concepte del cartell ha estat China, amb el disseny final d’Art&Maña. Segons l’agència China: “El resplandor és una obra plena d’imatges transcendents. Kubrick va demostrar un cop més ser un mestre a l’hora d’imaginar icones contemporànies, escenes que quedaran en l’inconscient col·lectiu durant molts anys. Això ens ho ha posat molt fàcil però també molt difícil a l’hora d’escollir una única influència per al cartell d’aquest any. Però finalment van ser les nenes les que se’ns van imposar per sobre de totes les altres. La seva mirada inquietant cap a l’espectador ens va provocar tal neguit que no vam tenir més remei que buscar-les a trenc d’alba a la platja de Sitges. I allà estaven, sortint de l’aigua i mirant-nos fixament”.

El festival també farà un recordatori als 25 anys de Regreso al futuro (Back to the future) de Robert Zemeckis, un tribut especial a la figura desapareguda de Paul Naschy amb la projecció del documental El hombre que vio llorar a Frankenstein, i celebrarà els 50 anys de Psicosi (Psycho), d’Alfred Hitchcock.

La SECCIÓ OFICIAL FANTÀSTIC, competitiva i no competitiva, seguirà diverses línies: el mite de moda del vampirisme; les noves temàtiques i noves formes de concebre el gènere amb un aire gens convencional; el cinema amb una violència explícita i amb certes dosis de crueltat i, per últim, el cinema d’autor més sorprenent que està obrint noves vies d’expressió.

Seguint aquestes línies es presentaran títols com Outrage, el retorn de Takeshi Kitano al cinema gàngster i yakuza deu anys després de Brother; A woman, a gun and a noodle shop, del famós director xinès Yimou Zhang, remake de Blood simple dels germans Cohen en clau imaginària; The new daughter, la incursió a Hollywood del director espanyol Luiso Berdejo amb Kevin Costner com actor principal; A Serbian film (Srdjan Spasojevic), controvertida i extrema pel·lícula que serà considerada el shock del festival; Easy Money (Daniel Espinosa), film que arrassa a Suècia basat en la novel·la negra de Jen Lapidus, nova sensació després de la triologia Millenium; Dream Home (Pang Ho-cheung), la pel·lícula asiàtica més radical dels últims temps; la turca Kosmos (Reha Erdem); The Last Exorcism (Daniel Stamm), una de les pel·lícules més esperades pels fans i que va causar furor als passats festivals de Berlín i de Cannes, que ha estat produïda i interpretada per Eli Roth; Kaboom (Gregg Araki), film indie nord-americà de bon gust on es barreja comèdia i terror; Rubber (Quentin Dupieux), d’un pneumàtic abandonat assassí; la mexicana Somos lo que hay (Jorge Michel Grau) i la uruguiana La casa muda (Gustavo Hernández), ambdues obrint portes al cinema llatino-americà; i les pel·lícules ja anunciades: la indiscutible guanyadora de l’últim Festival de Cannes Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, del director tailandès Apichatpong Weerasethakul, tindrà a Sitges la seva premiere espanyola, i Let me in (Matt Reeves), remake de la triomfadora Let the right one in, serà l’encarregada d’obrir la secció.

En representació del cinema català i espanyol hi destaca la pel·lícula inaugural ja anunciada prèviament, Los ojos de Julia, segona pel·lícula de Guillem Morales amb Belén Rueda i Lluís Homar com a protagonistes. A més a Secció Oficial es projectarà Agnosia, segona pel·lícula d’Eugenio Mira que compta amb el repartiment d’ Eduardo Noriega, Bárbara Goenaga i Sergi Mateu, entre d’altres; i 14 días con Víctor, de Román Parrado, rodada entre Barcelona i Londres, que gira entorn dels límits de l’art contemporani, la degradació humana i la mort.

La secció ANIMA’T se centrarà en la gran aportació de l’animació japonesa ressaltant la pel·lícula més important de l’any al Japó: Welcome to the Space Show (Koji Masunari).

NOVES VISIONS (Ficció, No Ficció i Discovery) continuarà amb les seves propostes, aquest any amb més força després de la bona rebuda per part de públic i de crítica de l’any passat. La guanyadora del passat Festival de Sundance, Catfish (Ariel Schulman i Henry Joost) serà l’encarregada d’inaugurar la secció, que aquest any incorporarà vàries sessions de mitjanit amb pel·lícules com Trash Humpers, del controvertit Harmony Korine. Com a sessió especial fora de competició es projectarà Finisterrae (Sergio Caballero), pel·lícula que ha donat imatge a Sónar 2010 - Festival Internacional de Música Avançada i Art Multimèdia de Barcelona. Dins de NV-No Ficció es mostraran films com The People vs. George Lucas (Alexandre O. Philippe) sobre el fenomen fan de Star Wars; La bocca del lupo (Pietro Marcello), film meitat ficció-meitat documental entorn a una història d’amor amb tocs homosexuals que succeeix en vàries línies temporals a l’estil Terence Davies, i el mockumental Vampires (Vincent Lannoo). Dins de NV-Discovery es presentaran obres joves i independents com Tony (Gerard Johnson), sobre un serial killer ultra realista en els carrers de Londres. Finalment dins de NV-Ficció es podran veure títols interessants com Sound of Noise (Johannes Stjärne Nilsson i Ola Simonsson), Red, White and Blue (Simon Rumley), visió inquietant que recorda al cinema de Haneke, La Doppia Ora (Giuseppe Capotondi), fascinant combinació de thriller oníric i d’una construcció fílmica en els límits del gènere, i Strayed (Akan Satayev), producció de terror procedent de Kazakhstan.

Un any més, SGAE i el Instituto Buñuel, juntament amb el festival, seguiran apostant per la secció Nova Autoria, i així descobrir el nou talent i promoure els autors novells de la creació audiovisual, així com programar els millors treballs de final de carrera dels alumnes de les escoles de cinema participants.

El festival farà una lectura, partint de Noves Visions però recorrent altres seccions, del fenomen de les xarxes socials, destacant títols com Chatroom (Hideo Nakata) a NV Ficció i Life 2.0 (Jason Spingarn-Koff) a NV-No Ficció.

La secció de cinema asiàtic se centrarà en el retorn del cinema de les arts marcials, donant força a la producció de Hong Kong i de la Xina, on ressalta Ip Man 2 (Wilson Yip), segona part del film guanyador de l’any passat, i també es descobrirà la nova cinematografia de Vietnam amb el superhit Clash (Le Thanh Son), primera producció d’arts marcials vietnamita amb grans estrelles i amb un atractiu nivell visual.

El CINEMA EN 3D tornarà a repetir a Sitges; destacant la projecció de la producció espanyola d’animació stop motion O Apóstolo (Fernando Cortizo).

SEVEN CHANCES arribarà de la mà de set crítics que escolliran les seves set pel·lícules de valor indiscutible, entre les quals hi ha confirmada L’Enfer d’Henri-Georges Clouzot (Serge Bromberg i Ruxandra Medrea), documental que reconstrueix la pel·lícula perduda del citat director.

Seguint l’estela de l’any passat, la retrospectiva Els altres fantàstics revisarà produccions que reivindiquen el cinema de gènere atípic realitzades per autors catalans i espanyols que no l’han freqüentat assíduament. És el cas de Pedro Olea i l’estrena de la còpia nova feta, per la Filmoteca Espanyola, d’El bosque del lobo, considerada una de les pel·lícules pilar del cinema de terror espanyol, i pel·lícules de Carlos Saura i Eugenio Martín, entre d’altres directors.

El festival també programarà un cicle centrant-se en la idea de Cinema i Temps amb pel·lícules europees amb una perspectiva art house i també amb la projecció d’un clàssic, The Time Machine, de George Pal, símbol emblemàtic del festival essent la imatge d’un dels premis honorífics.

MIDNIGHT X-TREME estarà dirigida sobretot als fans més radicals del gènere, posant èmfasi en el cinema més extrem i gore, com la tailandesa Slice (Kongkiat Khomsiri), l’australiana Primal (Josh Reed), la nord-americana The Violent Kind (The Butchers Brothers) i la divertida Norweigan Ninja (Thomas Cappelen Malling); a més de les maratons Mondo Macabro, La nit més zombie i Japan Madness.

CATALAN FILMS & TV, juntament amb Televisió de Catalunya, organitzarà una sèrie d’activitats per a la indústria cinematogràfica catalana. En primer lloc, el dia 15 d’octubre, se celebrarà la jornada de videojocs amb ponències centrades en temàtiques com l’Audiovisual i videojocs, les xarxes socials, Cool Hunting i el 3D. A més, s’està organitzant una trobada de coproducció de la indústria catalana amb la brasilenya i italiana. Aquesta trobada es veurà reflectida també en la selecció de pel·lícules del Festival, que incorporarà un focus transversal en aquests dos països. Algunes de les pel·lícules que hi participaran són: La Doppia Ora (NV-Ficció), La bocca del lupo (NV-No Ficció), Suspiria (Dario Argento), a més de nits dobles dins de Sitges Clàssics, amb una sessió anomenada Grindhouse italià amb cinema exploitation italià dels anys 70 i 80.

L’opinió cinematogràfica del públic jove s’expressarà també en aquesta edició a través del VI Jurat Carnet Jove del SITGES 2010 – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. El Jurat Carnet Jove, format per cinc joves d’entre divuit i trenta anys, atorga dos premis: Premi a la Millor Pel·lícula de la Secció Oficial Fantàstic i Premi a la Millor Pel·lícula de la Secció Midnight X-Treme. El Jurat, creat per l’equip de direcció del Festival i el Programa Connecta’t del Carnet Jove de l’Agència Catalana de la Joventut, representa una gran oportunitat pels joves cinèfils i també un reconeixement explícit al públic jove, que s’ha mostrat durant totes aquestes edicions com el més fidel al Festival tant en les sales de projecció com en les activitats paral·leles.

BRIGADOON seguirà ergint-se com l’espai alternatiu que ofereix cintes gore, kitsch i underground, i que aposta pel DVD com a format de promoció del cinema fantàstic en particular i de la cinefilia en general, on, un any més, s'entregaran el Premi Paul Naschy al millor curtmetratge i el Premi Brigadoon Nosferatu en reconeixement a la carrera d’un personatge representatiu del gènere.

SITGES i FIB HEINEKEN, dues de les propostes culturals mediterrànies amb major transcendència internacional han decidit aliar-se per compartir programació i projectes tant musicals com cinematogràfics. En la pròxima edició del FIB, que comença aquest dijous, es podrà veure la preestrena de Splice: Experimento Mortal, de Vincenzo Natali, que va passar per SITGES 09 i que s’estrenarà el 30 de juliol (distribuïda per Vértice Cine).

Trobareu tota la informació i material gràfic del Festival a
http://www.sitgesfilmfestival.com.